Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Przedsięwzięcie pn. „Modernizacja i rozbudowa obiektów  hydrotechnicznych w Porcie Morskim w Darłowie na potrzeby obsługi i konserwacji instalacji wiatrowych na morzu”

w ramach Inwestycji: B.2.2.3. Budowa infrastruktury terminalowej offshore Krajowego Planu Odbudowy  i Zwiększania Odporności

Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.03.13-IW.02-0001/25-00 z dnia 30 lipca 2025 r.

Planowana data zakończenia realizacji projektu: 31.08.2026.

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie w porcie morskim Darłowo sprawnej i bezpiecznej obsługi floty
statków serwisowych i stworzenie warunków dla rozwoju i funkcjonowania terminalu serwisowego pracującego na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej. Osiągnięcie celu przedsięwzięcia nastąpi w wyniku realizacji dwóch projektów:
1. Remont istniejących nabrzeży oraz budowa nowych nabrzeży w porcie Darłowo, którego celem jest
zapewnienie bezpiecznego cumowania i postoju w porcie floty statków serwisowych obsługujących morskie farmy wiatrowe i umożliwienie świadczenia usług związanych z eksploatacja statków;

Wykonawca: Korporacja Budowlana DORACO Sp. Z o.o., z siedzibą w Gdańsku przy ul. Opackiej 12, umowa z dnia 8 sierpnia 2025 r.

2. Budowa dojazdu wewnętrznego wraz z obiektem mostowym (kładka pieszo-rowerowa) przez rzekę Grabowa dla obsługi terenów zabudowy produkcyjnoportowej, magazynów i składów na terenie miasta Darłowo, którego celem jest zapewnienie warunków dla funkcjonowania i rozwoju terminalu serwisowego pracującego na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej.

Wykonawca: AARSLEF Sp. Z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy Alei Wyścigowej 6, umowa z dnia 30 lipca 2025 r.


Remont istniejących nabrzeży oraz budowa nowych nabrzeży w porcie Darłowo obejmuje: remont nabrzeży Południowego, Gdyńskiego i Szczecińskiego, budowę nowego nabrzeża przeładunkowego (Nabrzeże Przeładunkowe), budowę umocnienia brzegu rzeki Wieprza na połączeniu Nabrzeże Przeładunkowego i Nabrzeża Szczecińskiego wraz z robotami podczyszczeniowymi i pogłębiarskimi. Budowa dojazdu wewnętrznego obejmuje odcinek o długości 483 m, szerekości 3 m wraz z obiektem mostowym – kładka pieszo-rowerowa o parametrach: rozpiętość przęsła: 37,84 m, szerokość całkowita: 4,58.

Produkty przedsięwzięcia to: wyremontowane Nabrzeża Południowe, Gdyńskie i Szczecińskie o łącznej
długości 399,35 m, wybudowane umocnienie brzegu o długości 235,00 m i wybudowane Nabrzeże
Przeładunkowe o długości 229,00 m, wybudowane: droga wewnętrzna o długości 483 m, droga pożarowa o długości 283.50 m, kładka pieszo-rowerowa przez rzekę Grabowa.
Nakłady na budowę obiektu mostowego (kładki pieszo-rowerowej) zaliczono do kosztów niekwalifikowalnych.

Planowany całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 87 214 322,19 zł.

Maksymalna kwota dofinansowania wynosi 72 042 659,21 zł.

Całkowite koszty kwalifikowalne inwestycji wynoszą 72 042 659,21 PLN, koszty niekwalifikowalne to 15 171 662,98 PLN, na które składają się koszty brutto budowy obiektu mostowego i podatek VAT naliczony od kosztu kwalifikowalnego.

Zakres inwestycji przedstawiono na zdjęciach poniżej

12.11.2025

Budowa drogi wewnętrznej – końcowy odcinek palowania.

09.10.2025.

Naszą budowę odwiedzieli dziś studenci siódmego semestru studiów stacjonarnych, czyli IV rok kierunku budownictwa, specjalność: budownictwo drogowe oraz konstrukcje budowlano-,inżynierskie Politechnik Koszalińskiej. Wizyta na budowie prowadzona była w ramach zajęć terenowych z Geotechniki.

08.10.2025

Trwają roboty polegające na wzmocnieniu słabego podłoża pod wykonanie drogi wewnętrznej. Roboty polegają na wierceniu / wpuszczaniu wylewanych pali betonowych w długości 20 i 18 m i średnicy 30 cm. Dla budowanego odcinka drogi dł. 483 m Wykonawca wykona – 1 480 szt.  pali a ich łączna długość to ponad 28 km.

Technologia wykonania pali

07.10.2020

Pogrążanie grodzic stalowych wyznaczających linię przebiegu nowego nabrzeża typu ciężkiego w Porcie Morskim Darłowo.

Metoda pogrążania obejmuje wibrowanie.

Zamki w grodzicach stalowych, zwanych także larsenami*****, to specjalne, profilowane połączenia na brzegach profili stalowych (najczęściej typu U lub Z), które pozwalają na zazębianie się poszczególnych grodzic, tworząc szczelne, ciągłe ścianki. Funkcją tych zamków jest zapewnienie integralności konstrukcji, zapobieganie przenikaniu wody i gruntu.

*****Czy wiesz, że nazwa “larseny” (ścianki Larsena) pochodzi od nazwiska Friedricha von Larsena, wynalazcy i inżyniera, który w pierwszej połowie XX wieku opatentował te specjalistyczne, stalowe elementy wykorzystywane do budowy ścianek szczelnych. Nazwa ta utrwaliła się w języku inżynierskim i budowlanym, określając typowe grodzice stalowe łączone zamkowo.

29.09.2025

Wieczorna kontrola prac przy budowie drogi wewnętrznej widziana z dwóch stron rz. Grabowej. Od strony Mariny w Darłówku Zachodnim prace prowadzone z użyciem specialistycznego sprzętu – wiertnicy. Na pozostałych zdjęciach prace w obrębie budowy nowego nabrzeża w Darłowie.

wrzesień 2025 – początek prac przy drodze wewnętrznej ( wymiana gruntu, platforma robocza dla późniejszej instalacji betonowych pali wg opracowanej konstrukcji drogi), początek prac przy budowie obiektu mostowego.

Narada koordynacyjna z dnia 15.09.2025

wrzesień 2025 prace przy budowie nowego nabrzeża

Przed realizacją